Skab en god atmosfære i soveværelset

Et soveværelse er et af de steder vi bruger mest af vores tid igennem hele livet, faktisk helt op til en tredjedel af livet. Så i hvor grad er indretningen, atmosfæren og klimaet i soveværelset vigtigt for din søvn?

Søvnen er livsvigtig

Bare én nat med utilstrækkelig søvn, kan fører til at man dagen igennem føler sig mere træt og uoplagt, og på længere sigt opleve besvær med koncentrationsevnen og føler en generel utilpashed. Kroppen udnytter de rolige timer imens man sover, til at nulstille, rense og reparerer kroppen. Uden søvnen kan disse processer ikke gennemføres, og med tiden kan det ligeledes gå ud over immunforsvaret. Så folk der sover dårligt, oplever ofte at blive syge oftere end folk der har en fast og god søvnrytme.

Farver har stor betydning for atmosfæren

Farver har, som de fleste ved, effekt på vores humør. Så hvorfor skulle det ikke have effekt på vores evne til at sove, og falde til ro om aftenen? Sørg derfor at have rolige og dæmpede farver i dit soveværelse, som kan hjælpe med at skabe en god og rolig atmosfære.

Tag de gode valg

Det er både det naturlige lys der kan drille din søvn, men også andre lyskilder kan virke forstyrrende. Der er nemlig nogle farvesammensætninger i eksempelvis telefonens skærm, som snyder hjernen til at tro at det er dag, og påvirker derfor indsovningsprocessen. Tag derfor en god beslutning for dig selv, og læg telefonen væk inden du skal sove. Gode tekstiler er også vigtigt, for at have en god nattesøvn. Her kan man med fordel købe dyner med kapok, som er en naturlig fiber der vokser vildt på kapoktræer i regnskoven. Kapokken hjælper blandt andet med at transportere sveden væk fra kroppen, så du kan sove uforstyrret uden at vågne badet i sved. På samme tid kan husstøvmider ikke leve i kapokken, da det ikke suger den nødvendige fugt, der skal til for deres leveforhold.

Et godt indeklima

Det er vigtigt med ren luft i soveværelset, for med lukkede vinduer og døre stiger co2 i rummet. Dette kan påvirke kroppens udrensningsproces og give en forstyrret og let søvn. Desuden er det vigtigt at have den rigtige temperatur, da varme kan medvirke til at holde dig vågen. Da kroppen snydes til at tro det er dag, da man fra naturens side har lært at dagen er byder på varmere temperaturer end de køligere nætter.