Har du svært ved at tabe dig? – Her har du måske hvorfor

Det kan være en stor udfordring at tabe sig – specielt hvis man skal tabe sig mange kilo, hvilket typisk kan tage meget lang tid, og kræver en større indsats. Har man ikke helt styr på kost og motion, kan det tilmed være en stejl lærings-kurve i begyndelsen, og det er ikke altid sikkert man kan forstå hvorfor man ikke taber sig.
Der kan være rigtig mange grunde til, at man ikke taber sig. Helt overordnet set gælder det om at spise færre kalorier end man indtager, men det er lettere sagt end gjort, og kræver altså at man ved præcist hvad man putter i munden, og hvor meget man smider ved den motion man dyrker.
I denne artikel kommer vi ind på de typiske fejl man begår når man skal tabe sig, og hvordan man kan undgå disse.

 

Du aner ikke hvor mange kalorier du forbrænder på en typisk dag

Én af de helt store grunde til at man ikke taber sig, er fordi man ikke helt forstår det med kalorieindtaget. Det sværeste er helt klart at vide, hvor meget du faktisk forbrænder når du træner, eller generelt bare i din hverdag. Hvis du f.eks. er af den overbevisning at du forbrænder 1000 kalorier til din træning, men reelt set kun forbrænder 500, så kan det være at du spiser for meget. Derfor er det meget vigtigt at man lægger en indsats i at finde ud af hvor meget man reelt set forbrænder. Den nemmeste måde at finde frem til dette er, at investerer i et fitness ur. Det kan f.eks. være et Apple Watch, en Garmin trænings ur eller et helt tredje. Disse har typisk pulsmålere indbyttet, og tracker altså din daglige aktivitet, og kan dermed give dig relative præcise data på, hvor meget du forbrænder givet din vægt, alder og puls.

Dine omgivelser er ikke optimeret til succes

Mange ville måske mene at man blot skal stoppe med at spise det usunde i skabende, og dermed skyde skylden på en ”dårlig rygrad”, men i virkeligheden er det kun de færreste der kan modstå fristelser i omgivelserne i længere perioder.
Af den grund så kan man nå meget langt ved at tilrettelægge sine omgivelser således, at disse fristelser sjældent opstår. Her kan du f.eks. sørge for, at du aldrig har usunde til i huset, eller altid har sunde snacks til rådighed, så dine tanker ikke bruger for lang tid på at forestille sig de usunde cravings. En rigtig god måde at optimere dine chancer at et solidt vægttab er altså at optimere dine omgivelser. Du kan læse mere om hvorfor du ikke taber dig her: https://arono.dk/hvorfor-taber-jeg-mig-ikke