Prøv kræfter med vegansk mad til hele familien

sandwich

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Du har nok hørt det – vegansk mad er både godt for dig og for miljøet. Men måske har du også hørt folk snakke om, at det både er besværligt og dyrt og tænker, at det måske ikke er det værd at skifte din trofaste, normale kost ud. Det behøver dog slet ikke være så omstændigt at tilføje nogle plantebaserede retter til sit faste middagsrepertoire. Med en vegansk måltidskasse kan du nemt og hurtigt prøve kræfter med færdigudviklede veganske retter – som du tilmed kan få leveret lige til døren. Men hvad er vegansk mad egentlig, og hvorfor er det en god idé at prøve det?

Hvad er vegansk mad, og hvorfor skal jeg vælge det?

Vegansk eller plantebaseret mad er mad, der er tilberedt uden nogen form for animalske produkter – det betyder altså hverken kød, mælkeprodukter eller æg. Det kan umiddelbart godt lyde begrænsende, for store dele af den danske kost er netop bygget op om netop de dele. Men det er slet ikke så besværligt eller fattigt at spise plantebaseret kost.

Grøntsager, nødder og frugter indeholder et væld af smagsnuancer, der kan ændre sig, alt efter hvordan du tilbereder det. Du kan for eksempel blot prøve noget så simpelt som at stege dine blomkålsbuketter frem for at koge dem for at smage, hvor meget dybde der faktisk ligger gemt i de grøntsager, du allerede kender til og har med som en del af din kost. Det kræver altså ikke meget mere end en lille smule nytænkning at få skabt et spændende og inspirerende vegansk måltid.

Øget opmærksomhed på den veganske kost

Vegansk mad har i det seneste år i takt med det store fokus på klima også fået langt mere opmærksomhed. Den animalske dyreproduktion er nemlig en af de helt store syndere på vores klimakonto. Debatten om klimaet har derfor helt naturligt fundet sin vej frem til danskernes middagstallerken, og ved blot at skifte et eller to måltider ud om ugen med veganske retter kan du hjælpe klimaet på vej – alt sammen mens det smager godt. Og det er ikke den eneste fordel, for plantebaseret mad er også forbundet med en lang række helbredsmæssige fordele.

Mange, der er gået over til en hel eller delvis plantebaseret kost, beretter om at være mindre trætte og føle sig sundere, og det kan hænge sammen med noget så simpelt som det øgede indtag af kostfibre, vitaminer, proteiner og umættede fedtsyrer. Omvendt sænker du indtaget af mættede fedtsyrer – en af de helt store syndere, når det kommer til blodpropper og et højt kolesteroltal. Det kan altså med andre ord virke helt selvfølgeligt at tilføje vegansk mad til sin daglige kost – og det kan du også med fordel gøre.

Hvad enten du blot ønsker at skifte et eller flere måltider om ugen ud med plantebaseret kost – eller kun ønsker at spise vegansk, er der ingen tvivl om, at den plantebaserede kost er kommet for at blive. Så hold på blomkål og gulerødder, for fremtiden ser både grøn, sund og inspirerende ud.