Sådan finder du sunde alternativer til madlavningen

Dette indhold er sponsoreret.

Det er ikke nogen hemmelighed, at de fleste af os godt kan lide at forkæle os selv med lidt god dressing til salaten, pasta og slik i hverdagen eller weekenderne. Mange tænker dog ikke over, at meget af det vi bruger i vores madlavning faktisk ikke altid er super sundt. Men det betyder ikke at man er nødt til at droppe dressing eller slik! Alle dine livretter kan faktisk nemt og hurtigt forvandles til et sundere alternativ, så du undgår sukkeret og fedtet, men samtidig får flere vitaminer og næring til kroppen. Om det er madlavning til familien, vennerne eller blot til dig selv, kan disse alternativer altså bruges af alle. Så følg godt med nu, og få tips til hvordan du finder sundere alternativer. 

Slik og søde sager uden sukker

Hvis du ønsker at minimere dit sukkerindtag, men simpelthen er helt forelsket i slik og søde sager, så er der rig mulighed for at gøre netop dét. Der findes i dag masser af fødevarer uden tilsat sukker, så når du får trang til søde sager kan du vælge at erstatte disse med sukkerfrie alternativer. Sukkerfrie slikprodukter indeholder væsentligt færre kalorier end almindeligt slik, så hvis det er her du vil skære ned er du altså på rette vej. Tilsat sukker indeholder mange kalorier, men altså ingen næringsstoffer. Så ved at bytte det hvide sukker ud med sukkerfrie alternativer, får du luft til at indtage flere kalorier hvor der er mere næring i. Det er altså ikke nødvendigvis sundere med sukkerfrit slik, men der skal bestemt mere til før du får dækket dit kalorieindtag. 

Alternativer til pasta

Pasta er en stor del af danskers madlavning, og det er med god grund. Man kan nemlig lave rigtig mange retter, fordi pasta passer til stort set alt. Men pasta indeholder også et højt indhold af kulhydrater og har i sig selv ikke specielt meget næring. Et sundere alternativ er grøntsagspasta, som altså indeholder rigtig mange gode næringsstoffer. Er du ejer af en spiralizer, kan du skrælle dine grøntsager så de ligner pasta! Her kan du eksempelvis bruge squash som erstatning til spaghetti og stadig lave den berømte pasta med kødsovs. 

Dressinger

En salat kan ofte blive piftet op ved hjælp af en god dressing. Men mange købedressinger indeholder en del fedt, salt og sukker. Men heldigvis findes der mange gode alternativer til dressinger, som alligevel smager godt. En olie-eddike dressing er eksempelvis et godt alternativ til en sundere dressing. Sådan undgår du både sukker og salt! Er du mere til de fede dressinger af mælkeprodukter, kan du altså vælge alternativer som hytteost, skyr, kvark eller fromage frais, som er en god bund til en dressing. Her kan du tilføje krydderurter og egne tørrede krydderier for at skabe den dressing din familie kan lide.