Sådan får din familie en mere varieret og sund kost

Vi ved alle sammen godt, hvor svært det kan være at få madplanen til at hænge sammen i en travl uge og samtidig sørge for, at man følger alle de mange råd, der er omkring, hvilken slags mad man bør spise, og hvad man skal holde sig fra. Dette bliver kun sværere af, at man har børn, som man også skal lave mad til, da de små nogle gange godt kan være lidt kræsne, når det kommer til sådan noget som grøntsager. Vi vil derfor forsøge at hjælpe lidt ved at give jer et par råd til, hvordan man i hvert fald kan starte på at forbedre familiens kollektive madvaner.

Spis mere fisk

I har nok hørt kampagnen omkring, at man skal spise fisk to gange om ugen. Man kan vælge at se den som endnu én i rækken af kulinariske råd, der ikke bliver fulgt i de fleste hjem, men lige netop dette råd kan det altså godt være en ekstra god idé at forsøge at følge. Fisk indeholder nemlig en masse gode omega-3 fedtsyrer, og det bør samtidig ikke være så vanskeligt at få børn til at spise fisk, som det desværre kan være med grøntsager. Det kan især være en god idé at købe frisk fisk online, som så bliver leveret til døren, uden at du fx skal skynde dig hen til fiskehandleren efter arbejde. Når du køber frisk fisk online, kan du med fordel inddrage børnene, så de kan være med til at bestemme, hvilken slags fisk de gerne vil have.

Rugbrød fungerer også som aftensmad

Hvis problemet med maden i din familie stammer fra en travl hverdag, så vil vi altså lige nævne, at det er utroligt nemt og hurtigt at bikse et par rugbrødsmadder sammen – og så er det tilmed også sundt. Du kan eventuelt også inddrage fisken her.